Pokolenie Z na rynku pracy

Coraz więcej osób urodzonych po 1995 roku wkracza na rynek pracy. Przedstawiciele pokolenia Z inaczej patrzą na swoją karierę zawodową, inaczej podchodzą do wykonywania obowiązków. Co z tego wynika dla pracodawców? Jak współpracować z młodymi ludźmi, by maksymalnie wykorzystać ich mocne strony?

Przedstawiciele pokolenia Z urodzili się między rokiem 1995 a 2000. Ich podejście do pracy sprawia, że niektórzy uważają ich za roszczeniowych pracowników, którzy nie wiedzą (i nie chcą wiedzieć), co to ciężka praca. Czy tak jest w istocie? Czy problemu należy szukać podejściu młodych pracowników czy raczej w systemie, który premiuje ciężką, a niekoniecznie efektywną pracę i nie stawia na rozwój jednostki?

Zamiast zżymać się na to, że młodzi zachowują się w pracy inaczej niż pokolenie swoich rodziców, warto się zastanowić, jak traktować pracowników z pokolenia Z? Odpowiednie podejście może zaowocować efektywną współpracą.

Cechy pracowników z pokolenia Z

Siłą rzeczy charakterystyka pracowników z pokolenia Z zakłada pewne uproszczenia i generalizację. Nie każdy przedstawiciel tego pokolenia ma cechy opisane poniżej i z pewnością znajdą się wyjątki potwierdzające regułę.

Elastyczność – młodym nie zależy im przysłowiowym „grzaniu stołka do emerytury”. Jeśli coś im nie odpowiada w danej firmie, bez żalu biorą udział w rekrutacji do innej.

Sprawne poruszanie się w świecie nowych technologiami – które w zasadzie dla nich wcale nie są nowe. Od najmłodszych lat są zanurzeni w coraz bardziej scyfryzowanym świecie, więc szybko uczą korzystać się z nowych programów.

Wielozadaniowość – potrafią robić wiele rzeczy na raz, jednak z drugiej strony trudniej im skupić całą uwagę na jednej czynności.

Indywidualizm – nastawieni są na samorozwój, cenią niezależność. Wysoko cenią własne zdanie, może im brakować pokory.

Jakiej pracy szuka pokolenie Z?

Dla osób urodzonych po roku 1995 odpowiednio wysoka pensja to dopiero początek negocjacji. Chcą oni, aby praca przynosiła nie tylko pieniądze, ale i satysfakcję. Cenią możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy i work life balance, czyli równowagę między pracą a życiem prywatnym, więc niechętnie biorą nadgodziny.

Młodzi chcą być zadowoleni ze swojej pracy, rozwijać się w przyjaznym środowisku. Nie chcą stresować się każdym nadchodzącym poniedziałkiem, żyć „byle do piątku”, odliczać czas do zakończenia dnia w biurze już po porannej kawie.

Jak pracować z pokoleniem Z?

Pracodawcy powinni nastawić się na partnerskie relacje z młodymi pracownikami. Warto starać się poznać zalety i kompetencje miękkie, jakie posiada dany pracownik, i zastanowić się, jak najlepiej je wykorzystać w miejscu pracy.

Do lepszego poznania pracownika, nie tylko tego z młodego pokolenia, może posłużyć np. test talentów Gallupa. Wskaże najmocniejsze strony rozwiązującej go osoby, co będzie punktem wyjścia do zastanowienia się, jak najefektywniej je wykorzystać.

Młodzi chcą być doceniani w swoim miejscu pracy. Ważny jest dla nich feedback, warto więc nie tylko zwracać uwagę na to, co powinni poprawić, ale przede wszystkim chwalić za postępy i konkretne osiągnięcia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here